Waarom blog online-marketing?

Waarom dit blog?

Met dit blog ga ik online marketing kennis toegankelijk maken voor mkb-ers en startende ondernemers. De grote hoeveelheid informatie over dit onderwerp ga ik indikken tot toepasbare kennis, die je kunt gebruiken om je eigen online marketing naar een hoger niveau te tillen. Je zult hiermee niet kunnen concurreren met bol.com, maar als jij in Google beter scoort dan je (lokale) concurrent trek jij wel meer klanten!

Of je nu net zelf begonnen bent met online marketing, dit uitbesteed of al ervaring hebt, kennis hiervan is altijd van waarde. Ook wanneer je als consulent een oordeel wil vormen over de marketing door een ondernemer.

Ik put uit eigen kennis (uit cursussen, zelfstudie en andere blogs) en ervaring bij ondernemers die ik adviseer. Ook zal ik doorverwijzen naar info elders op het web, mits dit goed toepasbaar is.

Ik zal de nadruk leggen op een planmatige aanpak en praktische tips.

Waarom online marketing ?

Ik zie in mijn praktijk dat mkb-ondernemers meer kunnen halen uit online marketing. Een website heb je vaak wel en ook op social media actief ben je actief. Er is vaak geen duidelijk plan van aanpak: wat wil je met de website bereiken? En is hij daar goed voor ingericht? Hoe zet je social media in ? Hoe vaak post je en zorg je dat het niet irriteert?

Met online marketing kun je:

  • heel gericht je doelgroep benaderen (‘targeten’) op basis van locatie, leeftijd, geslacht en interesse;
  • mensen benaderen die al op je site geweest zijn;
  • resultaten direct meten;
  • en bijsturen (dat lukt niet met een krant-advertentie).

Wat is online marketing ?

Ik bedoel hiermee online promotie, dus maar 1 van de 4,5 of 6 marketing-P’s.  Het gaat om:

  • Website
  • Vindbaarheid website
  • Zoekmachine adverteren
  • Adverteren op
  • Inzet social media
  • Adverteren op social media

De basis

Voor een online marketing plan is nodig:

  • Dat je helder hebt waarom klanten bij jou kopen; wat is je onderscheidend vermogen?
  • Hoe ziet de klantreis (customer journey) er uit; op welke momenten en waar in aanloop naar een aankoop oriënteert je klant zich?

Een reactie plaatsen