De basis: je website

De basis van je online marketing is een website. Iedere zelfstandige of (klein) bedrijf heeft er 1 nodig. Potentiële klanten verwachten dat je een website hebt, ze willen een indruk krijgen van je bedrijf of makkelijk je contactgegevens opzoeken. Een website is niet voor ieder bedrijf even belangrijk; daadwerkelijke verkoop of gunning van een opdracht vindt lang niet altijd plaats via de site.

Houd bij het ontwerp en de inhoud van een website rekening met:

  • het doel dat je met de website hebt;
  • de doelgroep van je bedrijf;
  • de boodschap die je bij je doelgroep wilt uitdragen.

website

Het doel  van de website kan zijn:

Verkoop, zoals bij een webshop of een verzekeringsmaatschappij. Eenvoudige navigatie, overzicht en filtermogelijkheden zijn zeer belangrijk

Leadgeneratie is een ander veel voorkomend doel. Je wilt graag dat bezoekers van je site gegevens achterlaten of je bellen voor informatie of een afspraak. Je zult hen moeten overtuigen en vervolgens het zo makkelijk mogelijk maken NAW-gegevens achter te laten.

Branding, het vergroten van je naambekendheid en het positioneren van je bedrijf. Als zelfstandig professional kun je ook je ‘personal brand’ en expertise etaleren. Dit ondersteunt je andere marktbewerkingsactiviteiten.

Adverteren (ook wel uitgeven genoemd), wat wil zeggen dat je met de inhoud van je site veel bezoekers wilt trekken en daarmee adverteerders wilt interesseren.

Tot slot kan je site tot doel hebben informatie en serviceverlening aan je klanten, zodat zij beter hun doelen kunnen bereiken.

Houd je doel duidelijk voor ogen, want hierop stem je zowel de inhoud, navigatie en lay-out af.

De doelgroep zal bestaan uit je potentiële of bestaande klanten. Leef je goed in: tot welke sociaal-demografische groep behoren zij, wat voor voorkennis hebben zij, wat willen ze weten, waarin zijn ze geïnteresseerd? Vraag je af voor welk doel zij de site bezoeken, wat de meerwaarde voor hen is en welke mogelijke vragen je gaat beantwoorden.  Tot slot is je doelgroep bepalend voor je stijl van communiceren: formeel – informeel; tekstueel – visueel;  behoefte aan interactie; social media-mogelijkheden.  Het is goed bij het inrichten van de site een concreet persoon uit de doelgroep  voor ogen te hebben voor wie je de site maakt.

Tot slot zul je goed moeten nadenken over de boodschap die je over wilt brengen. Het is hierbij de kunst om de behoeften van de doelgroep te koppelen aan de doelstellingen van je bedrijf.  Vraag je af wat de bezoeker wil op je website: voor welk probleem wil hij een oplossing; welke informatie wil hij hebben, welke (inter-)acties wil hij op je website doen?  En last but not least: welke boodschap moet blijven hangen:  welke diensten verhogen herkenbaarheid van je bedrijf, welke kernwaarde of missie moet naar voren komen?

Heb je bovenstaande aspecten goed helder dan kan een web-designer aan de slag (of je bouwt met bijvoorbeeld WordPress of Weebly zelf een website). Hij / zij kan dan zorgen voor de website-structuur, het visueel ontwerp en alle technische aspecten.

Veelal dien je zelf de teksten te schrijven (je kunt natuurlijk ook een tekstschrijver inhuren). Daarover in een later blog meer.

Een reactie plaatsen